För mäklare

Vanliga frågor och svar om NyMedlem

Från den 16 mars 2022 hanteras allt från mäklarbild till överlåtelsen och medlemskapsansökan i NyMedlem. 

BankID funkar inte

Om säljaren får meddelande: Ditt BankID kan inte användas för den identifieringen eller underskriften.

Detta fel uppstår när mailet har gått ut till fel person. Till exempel  om  lägenheten ägs av två personer och man har valt en av dem, men skickat bekräftelsemailet till den andra personen. Det åtgärdas enkelt genom att skicka ut ett nytt medgivande till rätt mottagare.

BankID för säljarens signering

För att automatisera tjänsten och öka säkerheten  så att inte känslig information ska komma till fel personer, behöver säljaren signera uppdraget med BankID i NyMedlem.

Ni kan via NyMedlem skicka ett mail till säljaren för att be dem att de bekräftar med BankID via en länk. 

Text på mailet:  
"Medgivande att signera.
Vi på Simpleko, er bostadsrättsförenings ekonomiska förvaltare,  har fått in ett förmedlingsuppdrag från er mäklare. För att lämna ut information om Lgh XXX behöver vi ert godkännande. Vänligen signera medgivandet via följande länk."

Kan säljaren inte godkänna med BankID, kan du som mäklare intyga att säljaren godkänt via förmedlingsuppdraget, genom att du godkänner med ditt BankID.

Den automatiserade tjänsten innebär också att ni kan hämta en mäklarbild även på kvällar och helger.

 

Byta mellan olika kontor

För att byta mellan två olika kontor

1) Ställ dig på ditt namn uppe till höger och väljer sedan Kontor

2) Klicka på det kontor du vill byta till.
Portföljen markerar det kontoret som är valt just nu. Du kan även se det aktiva kontoret till vänster om ditt namn.

3) Klicka på knappen ”Markera som aktivt kontor”

Nu kan du betala med kontorsfaktura, och alla som tillhör samma mäklarkontor kan se och arbeta med det objektet.

Faktura för kontoret

Du kan få allt på en faktura om du genomför dina köp under ett registrerat konto, som du blivit inbjuden till samt att ägaren av det kontoret har fyllt i faktureringsinformation så får ni alla kontorets köp på en faktura. Fakturan skickas månadsvis till angiven mottagare.

Det finns en separat flik för betalningsinformation när ni gått in på kontor-sidan. Fyll i uppgifterna så ska det fungera att fakturera.

 

Föreningen dyker inte upp fast Simpleko är förvaltare

Informationen hämtas från Bolagsverket så sök på organisationsnummer så kommer föreningen upp.

Köpta objekt saknas

Om du inte hittar dina objekt som du köpt beror det troligen på att du har initierat arbetet för mäklarobjektet som ”självständig” mäklare, alltså innan du var ansluten till ett kontor. Det gör att objektet tillhör dig och inte kontoret. Nu har du troligen valt att vara inloggad på din kontorstillhörighet, vilket då endast filtrerar fram objekt som tillhör kontoret.

Om du klickar uppe på ditt ”kontorsnamn” och på nästkommande sida klickar på tre prickarna så kan du välja att ”Avmarkera som aktivt kontor”. Då kommer du sedan på sidan för ”Objektsinformation” kunna se sitt objekt.

Objekt saknas

Kontrollera att ni har fått korrekt personnummer och att de är korrekt ifyllt. Kontrollera att vi hanterar lägenhetsförteckningen.
Är det fortsatt problem kontakt oss på info@simpleko.se så får vi undersöka problemet.

Upplåtelse

Om säljaren säljer en nyproducerad lägenhet innan tillträdet på upplåtelsen har skett går det inte att få ut någon mäklarbild. Varken i NyMedlem eller via beställningsformuläret. Kontakta oss på info@simpleko.se för information om objektet, men en mäklarbild med säljaren som ägare finns tyvärr inte innan tillträdet har skett.

Denna sida stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du byter till en annan webbläsare t ex Chrome eller Firefox.