Se upp för bluffakturor i sommar!
Nu kommer sommarvärmen hoppas vi, men man får inte slappna av för mycket!
En företeelse som är vanlig under sommaren är så kallade bluffakturor. Det verkar vara tacksamt att skicka ut sådana i sommartider då man kanske är lite bortkopplad från vardagsgöromålen eller har en vikarie som hanterar fakturorna. Vi ser dessvärre kunder varje år som drabbas av detta.
Var extra noggrann med granskningen innan du godkänner fakturorna och kontrollera att tjänsten eller varan verkligen beställts. Om du har fått en faktura som avser en vara eller tjänst ni inte beställt kan ni ange direkt i Portalen att det är en bluffaktura och ingen betalning skall ske.
Är det en felaktig faktura kan du som mottagare bestrida fakturan hos leveantören, genom att markera det i Portalen. Det kan ibland behövas ett telefonsamtal för att utreda felaktigheter, men det är alltid viktigt att ha bestridandet skriftligt varför det är bra att spara mejlkonversationer.
Anser du att ni blivit utsatta för ett bedrägeri eller bedrägeriförsök så gör en polisanmälan!
Behöver ni juridisk hjälp kontakta oss